Öffentlicher Raum impliziert nicht jene Offenheit, die er garantiert. Insbesondere architektonische Strukturen verhindern den Zugang oder das Verbleiben an einem Ort. Dazu zählen beispielsweise Strassenpoller, die zur «Strassenmöblierung» gehören. Ihnen wird wenig Beachtung geschenkt, obschon sie unser Verhalten im öffentlichen Raum stark beeinflussen.
Mittels einer szenariospezifischen Intervention macht Zita Fahrländer die Poller als Bestandteil des öffentlichen Raumes sichtbar. Durch die Aneignung von städtischen Strukturen zeigt die Wippe einen Gegenvorschlag zur Privatisierung vom öffentlichen Raum.
Urheberrechtshinweis
Fahrländer Zita, Hochschule Luzern - Design und Kunst
Öffentlicher Raum impliziert nicht jene Offenheit, die er garantiert. Insbesondere architektonische Strukturen verhindern den Zugang oder das Verbleiben an einem Ort. Dazu zählen beispielsweise Strassenpoller, die zur «Strassenmöblierung» gehören. Ihnen wird wenig Beachtung geschenkt, obschon sie unser Verhalten im öffentlichen Raum stark beeinflussen.
Mittels einer szenariospezifischen Intervention macht Zita Fahrländer die Poller als Bestandteil des öffentlichen Raumes sichtbar. Durch die Aneignung von städtischen Strukturen zeigt die Wippe einen Gegenvorschlag zur Privatisierung vom öffentlichen Raum.
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Fahrländer Zita, Hochschule Luzern - Design und Kunst
Öffentlicher Raum impliziert nicht jene Offenheit, die er garantiert. Insbesondere architektonische Strukturen verhindern den Zugang oder das Verbleiben an einem Ort. Dazu zählen beispielsweise Strassenpoller, die zur «Strassenmöblierung» gehören. Ihnen wird wenig Beachtung geschenkt, obschon sie unser Verhalten im öffentlichen Raum stark beeinflussen.
Mittels einer szenariospezifischen Intervention macht Zita Fahrländer die Poller als Bestandteil des öffentlichen Raumes sichtbar. Durch die Aneignung von städtischen Strukturen zeigt die Wippe einen Gegenvorschlag zur Privatisierung vom öffentlichen Raum.
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Fahrländer Zita, Hochschule Luzern - Design und Kunst
Öffentlicher Raum impliziert nicht jene Offenheit, die er garantiert. Insbesondere architektonische Strukturen verhindern den Zugang oder das Verbleiben an einem Ort. Dazu zählen beispielsweise Strassenpoller, die zur «Strassenmöblierung» gehören. Ihnen wird wenig Beachtung geschenkt, obschon sie unser Verhalten im öffentlichen Raum stark beeinflussen.
Mittels einer szenariospezifischen Intervention macht Zita Fahrländer die Poller als Bestandteil des öffentlichen Raumes sichtbar. Durch die Aneignung von städtischen Strukturen zeigt die Wippe einen Gegenvorschlag zur Privatisierung vom öffentlichen Raum.
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Fahrländer Zita, Hochschule Luzern - Design und Kunst
Öffentlicher Raum impliziert nicht jene Offenheit, die er garantiert. Insbesondere architektonische Strukturen verhindern den Zugang oder das Verbleiben an einem Ort. Dazu zählen beispielsweise Strassenpoller, die zur «Strassenmöblierung» gehören. Ihnen wird wenig Beachtung geschenkt, obschon sie unser Verhalten im öffentlichen Raum stark beeinflussen.
Mittels einer szenariospezifischen Intervention macht Zita Fahrländer die Poller als Bestandteil des öffentlichen Raumes sichtbar. Durch die Aneignung von städtischen Strukturen zeigt die Wippe einen Gegenvorschlag zur Privatisierung vom öffentlichen Raum.
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Fahrländer Zita, Hochschule Luzern - Design und Kunst
The Housing Question: An Odyssey is a documentary video installation about urban living, the right to housing and the urban housing market. The project deals with the privatization of our cities and the resulting gentrification processes, that more and more divide cities along monetary fault lines and class differences. Viewers go on a journey with the artist, starting from a house in Basel who's tenants had to move out to make room for redevelopment, to discover the financial entanglements of the owners behind the house that lead to a refugee camp in Burkina Faso where Doctors without Borders is helping internally displaced persons. The work encourages viewers to think about their own living situation and introduces tools for research and resistance to affected persons. It does not only reflect on the concrete hardships of our current housing market, but on the philosophical question of what dwelling is for us today and how we can think anew our relationship to the spaces we inhabit.
Urheberrechtshinweis
Jürgen Buchinger, Hochschule Luzern – Departement Design & Kunst
The Housing Question: An Odyssey is a documentary video installation about urban living, the right to housing and the urban housing market. The project deals with the privatization of our cities and the resulting gentrification processes, that more and more divide cities along monetary fault lines and class differences. Viewers go on a journey with the artist, starting from a house in Basel who's tenants had to move out to make room for redevelopment, to discover the financial entanglements of the owners behind the house that lead to a refugee camp in Burkina Faso where Doctors without Borders is helping internally displaced persons. The work encourages viewers to think about their own living situation and introduces tools for research and resistance to affected persons. It does not only reflect on the concrete hardships of our current housing market, but on the philosophical question of what dwelling is for us today and how we can think anew our relationship to the spaces we inhabit.
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Jürgen Buchinger, Hochschule Luzern – Departement Design & Kunst
The Housing Question: An Odyssey is a documentary video installation about urban living, the right to housing and the urban housing market. The project deals with the privatization of our cities and the resulting gentrification processes, that more and more divide cities along monetary fault lines and class differences. Viewers go on a journey with the artist, starting from a house in Basel who's tenants had to move out to make room for redevelopment, to discover the financial entanglements of the owners behind the house that lead to a refugee camp in Burkina Faso where Doctors without Borders is helping internally displaced persons. The work encourages viewers to think about their own living situation and introduces tools for research and resistance to affected persons. It does not only reflect on the concrete hardships of our current housing market, but on the philosophical question of what dwelling is for us today and how we can think anew our relationship to the spaces we inhabit.
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Jürgen Buchinger, Hochschule Luzern – Departement Design & Kunst
The Housing Question: An Odyssey is a documentary video installation about urban living, the right to housing and the urban housing market. The project deals with the privatization of our cities and the resulting gentrification processes, that more and more divide cities along monetary fault lines and class differences. Viewers go on a journey with the artist, starting from a house in Basel who's tenants had to move out to make room for redevelopment, to discover the financial entanglements of the owners behind the house that lead to a refugee camp in Burkina Faso where Doctors without Borders is helping internally displaced persons. The work encourages viewers to think about their own living situation and introduces tools for research and resistance to affected persons. It does not only reflect on the concrete hardships of our current housing market, but on the philosophical question of what dwelling is for us today and how we can think anew our relationship to the spaces we inhabit.
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Jürgen Buchinger, Hochschule Luzern – Departement Design & Kunst